7 voordelen van een groene smoothie

0

Nu weten we het zo ongeveer wel. We moeten meer groente en fruit eten voor een goede gezondheid, maar hoe doen we dat dan? Als ik in de praktijk begin over meer groente en fruit eten dan hoor ik heel vaak: “Ik eet al zo veel groente bij mijn avondeten en ik vind het niet eens zo lekker.”

ingrediënten smoothieDe voordelen van groenten

Je weet het misschien allang, maar plantaardig voedsel kan ons de juiste voedingsstoffen geven om in gezondheid te leven. Vandaar dat er zo op gehamerd wordt om meer groente en fruit te eten en ik zal de voordelen van het eten van groenten nog eens voor je op een rij zetten. De belangrijkste stoffen die groenten leveren zijn vitamines, mineralen, vezels en natuurlijk ook vocht.

  • Vitamines zijn werkzame stoffen die in kleine hoeveelheden in onze voeding voorkomen en ze hebben een specifieke functie, maar ze kunnen niet of nauwelijks door het lichaam zelf aangemaakt worden. Plantaardige voedingsmiddelen leveren bijna al onze vitamine C, een groot deel van het foliumzuur en ook nog eens de helft van onze vitamine A. Vitamine C, A en ook vitamine E zijn hele belangrijke anti-oxianten. Anti-oxidanten helpen het lichaam te beschermen tegen vrije radicalen die ontstaan door allerlei processen waar zuurstof bij betrokken is, zoals de spijsvertering. Vrije radicalen zorgen voor veroudering en anti-oxiandenten gaan deze veroudering tegen. Behalve als anti-oxidant zijn deze vitamines nodig voor het behoud van een gezond en sterk gebit
  • Mineralen vervullen ook belangrijke functies binnen het lichaam. Je hebt ze nodig als bouwstof voor het skelet (de botten), maar ze spelen ook een rol bij de stofwisseling en de bouw van cellen, lichaamsweefsels en hormonen. Mineralen kunnen niet door het lichaam zelf aangemaakt worden, waardoor je ze uit de voeding moet halen. Mineralen die een belangrijke functie voor het gebit vervullen zijn onder andere calcium en fosfor
  • Groenten leveren naast vitaminen en mineralen ook vezels. Deze vezels heb je onder andere nodig voor een goede stoelgang. Een goede stoelgang is nodig om giftige stoffen uit het lichaam te verwijderen zodat wij hier niet aan worden blootgesteld. Voedingsvezels kunnen het cholesterolgehalte verlagen en er voor zorgen dat de bloedsuikerspiegel niet te snel stijgt na een maaltijd. Zo helpen ze mee bij het voorkomen van diabetes, overgewicht en dikke darmkanker. Vooral granen staan bekend om de voedingsvezels die ze leveren, maar groenten en fruit zijn eigenlijk een veel efficiëntere bron. Ze leveren 2 tot 8 keer meer voedingsvezels bij een gelijke hoeveelheid aan calorieën.
  • Naast deze bekende stoffen zitten er nog fytochemicaliën in groente. Dit zijn hele kleine stofjes die op de lange termijn een positief effect kunnen hebben op onze gezondheid. Voorbeelden van deze stoffen zijn de anti-oxidanten. Zoals eerder beschreven is vitamine C een belangrijk anti-oxidant, maar plantaardig voedsel bevat nog meer anti-oxidanten en deze zijn te herkennen aan de kleur van groenten. Het bètacaroteen in wortelen is hier een goed voorbeeld van. Bètacaroteen geeft wortelen de mooie oranje kleur. Andere anti-oxidanten zijn het gele luteïne en zeaxanthine, het rode lycopeen en het groene chlorofyl
  • Groente en fruit bestaan voor ongeveer 80% uit vocht en daarmee levert het een belangrijk deel van onze vochtinname. Het lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water, dus vocht is van levensbelang. In de mond hebben we onder andere voldoende vocht nodig voor de productie van speeksel.

Voordelen groene smoothie7 voordelen van een groene smoothie

Hoe kunnen we nu goed gebruik maken van al deze gezonde voedingsstoffen? Een goede manier is om tijdens iedere maaltijd groente te eten. Vind je het lastig om aan voldoende groente op een dag te komen dan zijn er allerlei manieren om te profiteren van deze heilzame voedingsmiddelen. Wat dacht je van een groene smoothie bij je ontbijt?

  • Met een groene smoothie krijg je in een keer een groot portie groenten binnen, met daarbij alle vitamines, mineralen, vezels en andere gezonde stoffen. De voedingsstoffen worden snel in het lichaam opgenomen doordat ze al zijn vermalen en hierdoor zal je meer energie ervaren. De meeste mensen kauwen hun voedsel onvoldoende waardoor voedingsstoffen minder goed woren opgenomen. Het pureren van groente en fruit helpen je een handje
  • Je vezelinname vergroot je door de dag te beginnen met een groene smoothie. Je stimuleert op deze manier de spijsvertering en de stoelgang worden bevorderd
  • Een optimaal werkend immuunsysteem wordt gestimuleerd door de anti-oxidanten en fytonutriënten uit groente en fruit. Een goede afweer is nodig voor een gezonde mond, met gezond tandvlees. Je smoothie zit bomvol met deze immuun-boosting stoffen
  • Een smoothie maken is tijdsbesparend. Je kunt de ingrediënten al voorgesneden bewaren in de diepvries. Voordat je naar het werk gaat, gooi je alles in de blender en in een handomdraai staat jouw groene smoothie klaar om opgedronken te worden
  • Heb je kinderen? Een smoothie is een leuke en lekkere manier om gezonde groenten in te verstoppen voor je kinderen
  • Maak optimaal gebruik van de groene smoothie door er een kauwelement aan toe te voegen. Een goede spijsvertering start in de mond, maar hiervoor is het wel noodzakelijk dat je je voedsel kauwt. Voeg dus wat lekkere nootjes toe aan je smoothie
  • Voor de opname van de in vetoplosbare vitamines voeg je ook nog een vet toe. Denk hierbij aan kokosvet, kokosmelk of amandelmelk, maar ook noten bevatten goede vetten die de opname van de vitamines stimuleren

Hebben smoothies ook nadelen?

  • Veel mensen vergeten het kauwelement toe te voegen aan de smoothie. Hierdoor wordt er een belangrijk deel van de spijsvertering overgeslagen
  • Smoothies kunnen veel suiker bevatten als je deze maakt op basis van grote hoeveelheden fruit. Op deze manier wordt een smoothie vooral een energiebommetje en een belasting voor je lever
  • Door het groente en fruit te blenden is er helaas gedeeltelijk een verlies van vitamines en mineralen
  • Een smoothie kan meer calorieën bevatten dan wanneer je groenten en fruit gewoon rauw eet
  • Een deel van de vitaminen worden niet opgenomen als je vergeet om er een gezond vet aan je smoothie toe te voegen

Voor het maken van een smoothie heb je een blender nodig en dit is mijn favoriet!

Ben jij er van overtuigd dat een groene smoothie jou wat extra’s gaat bieden. En is het voor jou zinvol om je dag te beginnen met een groene smoothie, want kan jouw lichaam wel wat extra vitamines en mineralen gebruiken? Doe dan mee met de 21 dagen Groene Smoothie Challenge.

 

Deel.

Laat een reactie achter