Een branderig gevoel in de mond door histamine

0

Heb jij histamine intolerantie? Het is vrijdagavond en je hebt zin in een rood wijntje. Na een week hard werken plof je op de bank en schenkt je zelf een groot glas in. Al snel voel je je wangen rood worden. Waar komt die reactie vandaan?

Histamine is een belangrijke boodschapper

Heb je wel eens van histamine gehoord? Het is een zogenaamde biogene amine en deze wordt in het lichaam aangemaakt, maar het komt ook in onze voeding voor. Biogene aminen zijn stoffen van het zenuwstelsel die processen in het lichaam beïnvloeden. Histamine is een neurotransmitter (boodschapperstof) die we vaak kennen als ‘boosdoener’ bij ernstige allergische reacties (rode vlekken, opzwellen van de keel, zelfs anafylactische shock), maar het speelt ook een normale rol bij veel lichaamsfuncties, waaronder de spijsvertering.

Weetje: Ook bacteriën en gisten produceren histamine

De functies op een rij

Histamine heeft veel verschillende effecten op het lichaam, zoals:

  • Regelen van de slaap-waak-cyclus. Je slaap wordt verstoord als je gevoelig voor bent histamine. Histamine hoort ’s avonds laag te zijn
  • Productie van maagzuur en het speelt een rol bij het regelen van je hartritme
  • Reguleren van de doorbloeding in het lichaam. Het verwijd de bloedvaten, waardoor een lagere bloeddruk ontstaat
  • Vochthuishouding. Histamine is een “droogte manager”.
  • Histamine heeft een functie als neurotransmitter (communicatie stof) in het centrale zenuwstelsel

Herken een histamine intolerantie

Histamine is nodig om het lichaam goed te laten functioneren, maar je kan ook intolerant worden voor deze stof. Een histamine intolerantie gaat gepaard met de zelfde symptomen als een allergische reactie. Het kan klachten veroorzaken die lijken op een overgevoeligheid voor voeding (maar in plaats van het voedingsmiddel zelf, is het dus de histamine die dit veroorzaakt). De volgende klachten kunnen veroorzaakt worden door een te veel aan histamine in het lichaam:

  • Branderig gevoel van mond of keel
  • Gezwollen tong
  • Ademhalingsklachten, zoals benauwdheid, verkoudheid of een loopneus
  • Maag-darmklachten: brandend maagzuur, wisselende (vaak dunne) ontlasting, opgeblazen gevoel of maag- darmkrampen
  • Huidklachten, zoals eczeem, jeuk of rode vlekken (denk aan de rode wangen die je krijgt na het drinken van een glas wijn), een vlekkerige droge huid, opvliegers (warmte)
  • Hartklachten, zoals ritmestoornissen
  • Hoofdpijn of migraine

Geboren met meer histamine

Niet iedereen is even gevoelig voor histamine. De gevoeligheid kan bij de geboorte al bepaalt zijn. Mogelijke kenmerken van een hoog gehalte bij de geboorte zijn: een snel metabolisme, slank van postuur, licht slapen, veel speeksel en traanvocht, snel slijmvorming, een gevoelige huid, snel spierkramp en een lage bloeddruk. Het advies is dan om weinig suikers, alcohol, gist of voedsel met een hoog histamine gehalte te eten.

Voeding rijk aan histamine kan je beter vermijden

Ben je histamine-intolerant dan is het belangrijk om je darmen, flora en immuunsysteem rust te geven. Dit doe je door (in ieder geval tijdelijk) zo min mogelijk histamine in het lichaam te brengen. Bepaalde voedingsmiddelen (ook hele gezonde) bevatten histamine of kunnen histamine vrijmaken in je lichaam. Een voedingsmiddel bevat niet altijd even veel biogene aminen / histamine. De vuistregel is: hoe ouder een product, hoe meer histamine.

Vlees Gerookt vlees, lever, varkensvlees, rauwe, droge worstsoorten, bedorven vlees
Vis Haring, makreel, sardine, tonijn, sardienen, gerookte vis, visconserven, schaaldieren
Fruit Banaan, rode pruimen, peren, sinaasappel, aardbeien, gedroogd fruit, druiven, citrusvruchten, kiwi, fruitsappen
Groenten Zuurkool, tomaten, spinazie, avocado, aubergine
Melkproducten Belegen en oude kaas soorten, schimmelkazen, blauw aderkazen
Drank Rode wijn, bier, likeuren, champagne, zwarte thee
Diversen Chocolade, noten, nougat, bakkersgist, gistextract, marmite, miso, sojasaus, cacao

Tips

Deel.

Laat een reactie achter