Eet jij genoeg vezels?

1

Vezels, je kunt er niet genoeg van eten. Vezelrijke voeding is belangrijk voor een goede mondgezondheid. Ze bevorderen een gezonde mondflora en vezels ondersteunen de algehele gezondheid.

Het belang van een gezonde flora

Wees lief voor je bacteriën dan zijn zij dat ook voor jou!! Dit is een vaker gehoorde uitspraak, maar waarom wordt dit eigenlijk gezegd?

Dat komt omdat we meer bacteriën op onze huid en slijmvliezen hebben dan dat we lichaamscellen hebben. Deze bacteriën bevinden zich overal op ons lichaam en in onze lichaamsopeningen en -holtes. Echter de grote meerderheid bevindt zich in het spijsverteringskanaal en dan met name in de dikke darm.

Elk lichaamsdeel heeft zijn eigen microbiële flora, ofwel microbioom. Dit microbioom wordt vanaf je geboorte gevormd en kan in de loop van de tijd veranderen. Factoren die hierop van invloed zijn:

  • een andere voeding
  • gebruik van antibiotica, de pil en bepaalde medicijnen
  • verhuizen naar een andere omgeving

Niet alle bacteriën die wij bij ons dragen zijn slecht. Een gezonde flora bestaat uit een goede balans tussen een beschermende microbiële flora en een pathogene microbiële flora. Onder de pathogenen verstaan we microben die ons ziek maken. In de mond zorgt een grote hoeveelheid Streptococcus Mutans (tandplak bacteriën) bijvoorbeeld voor cariës (gaatjes) en de paropathogenen kunnen parodontitis veroorzaken. De goede flora hebben we juist nodig voor het beschermen van onze slijmvliezen (het tandvlees, de wang, het darmslijmvlies etc.) en ze helpen mee met de voedselvertering.

Waarom vezelrijke voeding?

Verschillende voedingselementen zijn van invloed op de samenstelling van ons microbioom. We zullen eens bekijken hoe we onze gezonde flora een boost kunnen geven.

Voedingsvezels leveren geen voedingsstoffen aan het lichaam en ze kunnen niet verteerd worden in de dunne darm. Ze zorgen echter wel voor een verzadigend gevoel en ze zijn de  belangrijkste voedingsbron van een gezonde bacteriële flora.We onderscheiden twee soorten voedingsvezels: fermenteerbaar en niet-fermenteerbaar.

De fermenteerbare vezels worden ook wel prebiotica genoemd en ze hebben een direct effect op de samenstelling van je flora. Fermenteerbare vezels vind je vooral in groenten en fruit. Ze nemen water op en zijn vaak goed in water oplosbaar.

Veel pathogenen leven juist op suiker- en op zetmeelrijke voeding. Zij kunnen prebiotica niet of bijna niet verteren. Veel suiker en
zetmeel vind je in bewerkte producten, zoals koek en gebak en in aardappels, rijst en pasta.

Hoeveel vezels per dag?

Voor je gezondheid zou je iedere dag minimaal 30 gram voedingsvezels moeten eten. Een optimale hoeveelheid ligt zelfs bij 120 gram vezels per dag, maar de meeste mensen komen niet eens aan de minimale hoeveelheid van 30 gram per dag.

Eet jij 2 stuks fruit en 200 gram groenten per dag? Inmiddels is de 200 gram groenten die het voedingscentrum adviseerde al bijgesteld naar 300 gram groente per dag. Er wordt echter niet verteld dat deze hoeveelheden nodig zijn voor een minimale gezondheid. Wil je fitter worden en problemen in de mond voorkomen of oplossen dan kan je het beste de groenteconsumptie opschroeven naar minimaal 400 gram per dag.

Product Vezels/100 gram
Asperge 2,1
Aardpeer 1,6
Artisjok 5,4
Avocado 6,7
Bloemkool 2,5
Broccoli 2,6
Prei 1,8
Spinazie 2,2
Spruitjes 3,8
Pastinaak 4,9
Ui 1,7
Wortel 2,8
Appel 2,4
Dadels 6,7
Zwarte bessen 4,1
Kokos 9
Olijven 3,3
Peer 3,1
Sinaasappel 2,2

Vezelrijke voedingsmiddelen

Onze voeding bepaalt welk microbioom wij creëren. Om het microbioom te veranderen moet een voedingspatroon langdurig volgehouden worden. Dit is een voedingspatroon dat bestaat uit veel prebiotica. De meest waardevolle prebiotica vind je terug in voedingsmiddelen uit de composietenfamilie en in lelie-achtige planten. Dit zijn o.a.

  • ui
  • prei
  • asperge
  • knoflook
  • witlof
  • aardpeer
  • schorseneren
  • artisjok
  • sla
  • andijvie
  • laurier

Slecht voor je bacteriën zijn geraffineerde suikers en graanproducten. Echter, ook met fruitsappen en honing moet uitgekeken worden.

Een juiste balans tussen goede en slechte bacteriën is van groot belang voor de mondgezondheid en daarmee uiteindelijk voor de algehele gezondheid.

Lees ook: Geen bloedend tandvlees meer met probiotica
Lees ook: Stralend de dag door dankzij groente en fruit
Lees ook: Waarom je lief moet zijn voor je bacteriën

Ondersteun en herstel je mondflora met Probio Oral

 

Deel.

1 reactie

  1. Hoewel vezels belangrijke voordelen heeft, veel van deze gezondheidsconclusies bleek onjuist te zijn wanneer ze op proef werden gesteld.

    Vezels worden zeker niet overschat, maar het is nog steeds een belangrijk onderdeel van een gezonde voeding.

Laat een reactie achter