Hoe je aan voldoende jodium komt

0

Brood is een bron van jodium en volgens het voedingscentrum vormt brood daarom een zeer belangrijk onderdeel van ons dagmenu. De consumentenbond wijst ons echter op de hoeveelheid zout dat in brood wordt verwerkt en slecht is voor de gezondheid. Mensen die hun broodinname minderen of brood zelfs helemaal vermijden ervaren vaak positieve veranderingen in hun fysieke gezondheid. Maar hoe kom je dan aan voldoende jodium?

Het belang van jodium

Om jodiumtekorten op te vangen, is er ooit besloten brood te verrijken met dit mineraal. Het wordt toegevoegd aan bakkerszout, want een tekort kan voor veel problemen zorgen. We zullen eerst eens bekijken welke rol jodium in het lichaam speelt.

  • Ons hormonale systeem wordt gereguleerd door onder andere jodium. Jodium is bijvoorbeeld een onderdeel van het schildklierhormoon
  • Het is essentieel bij de ontwikkeling van de hersenen vanaf de foetus. Het is nodig voor het IQ en vermindert de kans op ADHD
  • Jodium is nodig voor een goed werkend immuunsysteem, zodat bacteriën, virussen en schimmels te lijf gegaan worden. Het draagt dus ook zorg voor gezond tandvlees
  • Bij het ontgiften en onschadelijk maken van vrije radicalen, toxines en voedselvergiften speelt jodium ook een belangrijke rol
  • Het is essentieel voor het goed functioneren van het zenuwstelsel en voor mentale groei

5 tekenen van een tekort

Tegenwoordig zijn er veel mensen die minderen of zelfs helemaal gestopt zijn met het eten van brood. Een glutenallergie of sensitiviteit, het beperken van koolhydraten, de aanwezige fructanen of het aanwezige fytinezuur zijn gegronde redenen om minder brood te eten. Tekorten kunnen ook optreden wanneer men mindert met gemaksvoeding, waarin ook vaak gejodeerd zout wordt gebruikt. Een ook als je wel brood eet komt een jodium tekort veelvuldig voor. Je kunt een tekort aan de volgende symptomen herkennen:

  • Problemen van de schildklier
  • Taai of dik slijm
  • Veelvuldig last van ontstekingen
  • Zere droge huid, ogen, mond of slijmvliezen
  • Cystevorming in de borsten, baarmoeder of eierstokken

Goede jodiumbronnen

De minimale dagdosering van jodium is 150 mcg. De beste voedingsbronnen van dit mineraal komen uit zee. Denk hierbij niet alleen aan vis, want ook in zeegroenten zit jodium. Daarnaast vindt je jodium in eieren en in verschillende groenten, zoals boerenkool, asperges en spinazie.

 Bronnen  Jodium mcg / 100 g
 Kelp  7553
 Zeewier (agar agar)  41034
 Kabeljauw  243
 Makreel  115
 Ei  31,3
 Ui  3
 Spinazie  2
 Boerenkool  1,4

Je kunt je jodiumvoorraad het beste aanvullen door twee tot drie keer per week zeegroenten te eten. En dat is nog lekker ook, want wat dacht je van nori-omeletrolletjes als lunch?

Nori omelet rolletjes

Ingrediënten (1 persoon)

2 eieren
1 nori vel
6 champignons
sesamzaadjes
kerriepoeder
kokosolie

Bereiding

  • Kluts de eieren met wat kerriepoeder in een kom
  • Snijd de champignons in plakjes
  • Verhit wat kokosolie in een pan en bak hierin de champignons
  • Voeg het eimengsel toe en bak er een omelet van
  • Plaats de omelet op een bord en leg er een norivel op
  • Bestrooi met sesamzaad en rol de omelet voorzichtig op
  • Snijd de nori-omelet rol in stukjes en…

Geniet van je lunch!

 

Leestip: http://www.zeewierwijzer.nl/

Bron: Cunnane SC., Survival of the fattest – the key to human brain evolution, World Scientific Publishing Co., London, 2005
Bron: Cunnane SC, Stewart KM, Human brain evolution – the influence of freshwater and marine food resources, Wiley-Blackwell, New Jersey, 2010.
Bron: http://nevo-online.rivm.nl/

 

Deel.

Laat een reactie achter