Hoe je van stokeren een gewoonte maakt

0

Het wordt donker buiten en dus tijd om je bed op te zoeken. Moeizaam sta je op uit de bank om je klaar te maken voor een goede nachtrust. Eigenlijk ben je al weer te moe om je tanden te poetsen, maar dat doe je toch nog maar even snel. En daar naast je tandenborstel liggen de stokers en ragers, maar je hebt nu echt geen zin om deze te gebruiken. Morgen weer een dag! Is dit herkenbaar? Lukt het jou om dagelijks een stoker of een rager te pakken en hiermee de ruimten tussen je tanden en kiezen te reinigen?

Interdentaal reinigen is belangrijk

Met poetsen maken we maar 60% van ons gebit schoon. Dit zijn vooral de zichtbare vlakken van de tanden en kiezen. Tandplak blijft echter ook tussen de gebitselementen in zitten, maar door te poetsen (elektrisch of handmatig) worden deze ruimten niet bereikt. De plaque en voedselresten die hier blijven zitten kunnen voor ontstekingen en gaatjes (cariës) zorgen. Het is verstandig om ook interdentaal (tussen tanden en kiezen in) te reinigen. Je kunt interdentaal reinigen met een stoker, rager of – als er echt niets anders past, met flossdraad. Als je niet gewend bent om deze activiteiten dagelijks uit te voeren, dan kan het best lastig zijn om je dit aan te leren.

Gewoonte koekje bij de koffieEen nieuwe gewoonte aanleren

Heb je wel eens tegen jezelf gezegd: “Vanaf nu sta ik iedere dag een half uur eerder op” of “vanaf vandaag laat ik alle koekjes staan”. En lukte dat dan? Meestal kan je dit een aantal dagen of misschien wel een paar weken volhouden. Vervolgens gebeurd er iets onverwachts waardoor je toch weer doorslaapt als de wekker gaat of dat koekje pakt wat je al een tijdje weet te weerstaan.

Dit geldt ook bij het gebruik van een stoker of rager. Je tanden poetsen is als het goed is een gewoonte, want dat doe je al van jongs af aan. Je ouders hebben je geholpen om jou deze gewoonte aan te leren. Voor interdentaal reinigen geldt dit misschien nog niet, maar dat kan wel komen. Het goede nieuws is dat wel nieuwe gewoontes kunnen aanleren, maar dat kost wel energie en tijd. Er is pas sprake van duurzaam veranderd gedrag als het gewenste gedrag minimaal 6 maanden aaneengesloten is vertoond…

5 tips om nieuwe gewoonten aan te leren

Wat is een goede mondgezondheid jou waard? Zie je het belang van een gezonde mond en een stralende lach voor je algehele gezondheid? Dan is het tijd om die stoker of rager dagelijks te gebruiken.

  1. Maak een plan
  2. Start nu! Je kunt je wilskracht gebruiken om vanaf vandaag al te beginnen met interdentaal reinigen. Let op want je wilskracht batterij is niet oneindig
  3. Koppel het interdentaal reinigen aan een dagelijkse gebeurtenis. Dit hoeft echter niet per se het poetsen van je tanden te zijn. Denk bijvoorbeeld aan stokeren onder de douche, na het eten, tijdens het tv kijken of lezen
  4. Voorkom het  ‘wat maakt het nog uit’ effect op het moment dat het even niet gaat zoals je zou willen. Concentreer op het doel dat je uiteindelijk wil behalen: Geen bloedend tandvlees meer. Nooit meer een gaatje. Lukt het je een keer niet om te stokeren dan komt er altijd weer een moment waarop je het alsnog kunt doen
  5. Maak een gewoonteschema. Het helpt je om je doelen te bereiken. Een gewoonteschema lijkt een beetje kinderachtig, maar het werkt wel en het is eigenlijk best leuk en motiverend om bij te houden

Dag

1

2 3 4 5 6 7
Week 1
Week 2
Week 3
Week 4
Beloning  

 

Leestip: 5 tips om goede voornemens vol te houden

Deel.

Laat een reactie achter