Hoe je olijfolie kunt gebruiken bij gingivitis

0

Olijfolie wordt in de Mediterraanse keuken veel gebruikt. De olie is niet alleen smaakvol, maar het helpt ook om ontstekingen te remmen. Heb je last van gingivitis of parodontitis? Maak dan wat meer gebruik van olijfolie in je keuken!

Het ontstaan van olijfolie

Olijfolie is tegenwoordig de belangrijkste plantaardige olie in Griekenland, Italië, Portugal en Spanje. Het gebruik van deze olie is niet nieuw, want het wordt al honderden jaren toegepast bij de bereiding van voedsel en als voeding geconsumeerd.

De olie wordt gemaakt van de vruchten die de olijfboom levert.. Deze olijven worden tussen walsen van staal of staal geplet om de olie er uit te krijgen. Uit de pulp die dan ontstaan is wordt vervolgens olie geperst. De olie van de beste kwaliteit komt voor uit de eerste persing. Deze olijfolie wordt ook wel  ‘maagdelijke’, ofwel zuivere olie genoemd. Deze olijfolie van eerste persing is te herkennen aan zijn donkere kleur en goede smaak.

De gezonde eigenschappen

Olijfolie valt onder de categorie ‘neutrale oliën’. Het bestaat voornamelijk uit enkelvoudige omega-9 vetzuren, waaronder oliezuur. Omega-9 heeft een gezondheidsbevorderende werking op hart- en vaatziekten en ook op de cholesterolspiegel van het lichaam. De voordelen van olijfolie zijn veelal toe te schrijven aan de polyfenolen die er in zitten. Deze zorgen voor de kleurrijke delen van groenten en fruit.

  • Het  ontstekingsremmende effect dankt olijfolie aan de polyfenolen (oleocanthal) die het bevat. Deze werken namelijk pijn-, ontstekings-, en koortsremmend.
  • Polyfenolen beschermen de vaatwanden, de hersenen en het DNA
  • Polyfenolen verminderen de afzet van vetachtige stoffen en zorgen voor een daling van het LDL-cholesterol (het slechte cholesterol)
  • Ze hebben een positieve werking op de energiehuishouding en verhogen op deze manier je kracht
  • Het anti-aging effect is ook toe te schrijven aan polyfenolen

“No fat no future”

Olijfolie in de keuken

Als je last hebt van tandvlees ontstekingen dan wil je wellicht meer olijfolie gaan gebruiken. Welke kan je dan het beste kopen? Helaas heeft niet iedere olijfolie evenveel gezondheidsbevorderende stoffen. Om van de voordelen te kunnen genieten is het belangrijk om op zoek te gaan naar een olie van goede kwaliteit.

Een goede olijfolie mag het etiket ‘Extra Vergine’ dragen. Het moet naar rijpe, groene olijven ruiken en smaken. Een olie die geperst is van groene olijven bevat namelijk veel polyfenolen. Je kunt olijfolie het beste koud gebruiken. Als het verhit wordt dan verliest het zijn gezonde eigenschappen.

Geniet van een goede olijfolie als dressing over een salade of besprenkel je warme groenten ermee!

Meer tips over het effect van voeding op de mondgezondheid lees je hier?

Leestips:

Deel.

Laat een reactie achter