Stress meten met een app

0

‘Meten is weten’, luidt een aloud gezegde. Tegenwoordig hebben veel verschillende meetinstrumenten tot onze beschikking. Bij het bepalen van je gezondheid wordt veelal gekeken naar de bloeddruk, de hartslag, etc. Met de stresscheck app van Azumio is te meten of stressfactoren invloed hebben op jouw vitaliteit en daarmee uiteindelijk op je gezondheid. Laten we eens kijken hoe het met jouw vitaliteit is.

De relatie van vitaliteit en stress

Stress heeft invloed op de mondgezondheid en vitaliteit. Vitaliteit is iets anders dan gezondheid. Vitaal zijn betekent energiek en krachtig en het zegt iets over hoe fit je bent. Gezondheid zegt juist iets over wel of niet ziek zijn.

Als je veel stress ervaart hoef je niet ziek te zijn. Je vitaliteit kan echter wel afnemen door stress en een verminderde vitaliteit is een voorbode voor het verslechteren van je gezondheid. Ontstekingen in het lichaam, zoals gingivitis en parodontitis hebben ook een negatief effect op jouw vitaliteit Je kunt je vitaliteit verhogen door voeding, beweeg- en gevoelstraining in te zetten.

Je hartritmevariatie als meetinstrument

Het mooie aan vitaliteit is dat je het ook kunt meten. Om te weten hoe je vitaliteit kunt meten, moet je echter eerst iets weten over hartritmevariatie. Een hart klopt gemiddeld  60 keer per minuut. Dit is niet op iedere seconde gelijk. De ruimte tussen de hartslagen blijkt te variëren en dat noemen we hartritmevariatie (HRV). Ziekte, stress, je emotionele toestand, fysieke vermoeidheid, maar ook wat je eet, kan invloed hebben op je HRV. Je hartritmevariatie kan afnemen. Een goede HRV geeft aan dat je zenuwstelsel een gezonde balans heeft en flexibel is. In de praktijk zul je dit merken aan je gevoel. Iedereen kent goede en minder goede dagen. Het afstemmen van jouw dagen op jouw HRV zal leiden tot betere prestaties en meer vitaliteit.

Stresscheckpro_iconDe stresscheck app gebruiken om te meten

De stresscheck app van Azumio (Android / Apple) is een handige tool om je vitaliteit te meten. Wil je fitter worden en heb je regelmatig last van bloedend tandvlees? Gebruik deze app als leidraad om jouw vitaliteit in kaart te brengen. Gebruik de eerste meting als startpunt als je jouw leefstijl wilt aanpassen om fitter te worden. Vervolgens kan je de meting iedere week of iedere maand herhalen om te kijken of er vorderingen zijn.

Deze app kun je downloaden op je telefoon of tablet. Start de app en vul je geboortedatum en geslacht in. Leg je vinger op de cameralens en begin de meting. Volg nu de instructies op het scherm.

De uitkomst

Als resultaat krijg je een percentage te zien. Volgens de app heeft dit percentage een relatie met de hoeveelheid stress die je hebt. Dit is echter niet helemaal juist. Het percentage zegt iets over de flexibiliteit van je zenuwstelsel. Het geeft aan of  fysieke of emotionele stress je zenuwstelsel al heeft aangetast. Het kan zijn dat je in een stressvolle periode toch een laag percentage scoort. De flexibiliteit van het zenuwstelsel is op dat moment nog niet aangetast. Een flexibel zenuwstelsel zal minder in variatie afnemen bij stress. De score kan beïnvloed worden door verschillende zaken, zoals roken of astma/COPD.

Pijlers leefstijlAan de slag met de belangrijkste pijlers van vitaliteit

Je kunt de score ook zelf beïnvloeden. Ga met een van de pijlers van vitaliteit aan de slag en doe de test opnieuw. Bekijk of er verschil is tussen de eerste en tweede meting.

  • Eet gezond. Dat wil zeggen minimaal 300 gram groenten en 3 stuks fruit, voldoende eiwitten en gezonde vetten
  • Zorg voor voldoende ontspanning om chronische stress te voorkomen.
  • Beweeg minimaal 30 minuten per dag matig intensief
  • Zorg voor een goede mondhygiëne. Poets twee keer per dag met een elektrische of een handtandenborstel en reinig één keer per dag ruimten tussen de tanden en kiezen met een stoker, rager of flossdraad
  • Stop met roken of rook minder dan 5 sigaretten per dag

Wil jij persoonlijk advies aan de hand van jouw score? Stel je vraag>>

Deel.

Laat een reactie achter