Zo kom je aan voldoende vitamine D in de winter

0

Onze voorraad vitamine D raakt langzaam op aan het einde van de winter.​ Het is misschien een gekke vraag, maar hoe vaak heb jij afgelopen zomer met ontblote armen en benen buiten gelopen? De lange zonnige dagen van de zomer liggen nu al weer geruime tijd achter ons, maar deze hebben nog wel invloed op hoe jij de winter doorkomt.Weet jij dat zon ontzettend belangrijk is voor de gezondheid van je mond?

De functie van zonlicht

We ervaren allemaal dat zonlicht een positief effect heeft op ons humeur. Op een zonnige dag voelen we ons vaak meer ontspannen en vrolijker. Dit heeft onder andere te maken met de aanmaak van vitamine D. Deze vitamine kan het lichaam zelf in de huid aanmaken onder invloed van zonlicht en het heeft vele functies. Denk hierbij aan de aanmaak van bot en tandmateriaal. Daarnaast speelt het een rol bij de productie van bepaalde hormonen. Het is ook nodig voor een goed werkend immuunsysteem en zelfs onze spieren gebruiken vitamine D .

Een vitamine D tekort herkennen

Verschillende onderzoeken hebben al uitgewezen dat er een duidelijke relatie is tussen vitamine D tekort en problemen met het gebit. Of je een tekort hebt aan deze vitamine is in de mond op zichtbaar.

  • Vertraagde tandontwikkeling bij kinderen
  • Slecht verkalkt glazuur bij kinderen waardoor er een grote kan is op gaatjes
  • Veel last van gaatjes (cariës) in de tanden en/of kiezen
  • Ontstekingen van het tandvlees (gingivitis)
  • Vergevorderde ontstekingen in de mond die gepaard gaan met afbraak van de omliggende weefsels bij tanden / kiezen (parodontitis)

Overige symptomen zijn

  • Vermoeidheid
  • Botontkalking (osteoporose)
  • Chronische pijn in botten en / of gewrichten
  • Infecties
  • Depressieve klachten

Voldoende vitamine D zonder zon

We hebben dagelijks 2,5-5 mcg vitamine D nodig. De meest efficiënte manier om aan deze hoeveelheid te komen is door lekker van de zon te genieten. Ongeveer twee-derde van de aanbevolen hoeveelheid wordt namelijk via zonlicht in de huid aangemaakt. Het is voldoende om de huid 15 minuten aan de zon blootstellen. Met andere woorden; dagelijks 15 minuten naar buiten met ontblote benen, armen en hoofd. Op een bewolkte dag is de aanmaak van vitamine D echter al 30% minder. Ook een huidcrème met een hoge beschermingsfactor remt de aanmaak van deze vitamine.

Helaas is de zonkracht in de wintermaanden onvoldoende om ons van de nodige vitamientjes te voorzien. Om de winter gezond door te komen is er hopelijk genoeg vitamine D opgeslagen in je lever. Je zult dan wel in de zomermaanden voldoende buiten moeten zijn om dit te stimuleren. Wij zitten echter ontzettend veel binnen en het is de vraag of het jouw lever gelukt is om een goede voorraad aan te leggen.

Zonlicht is gelukkig  niet de enige bron (maar wel de beste) voor de aanmaak van vitamine D. Deze vitamine vindt je namelijk ook in voeding. Natuurlijke voedingsbronnen zijn vette vis, vlees, eieren en roomboter. Helaas leveren deze voedingsbronnen niet heel veel vitamine D, wat wil zeggen dat het raadzaam is om in de wintermaanden een supplement te nemen.

Kies je dagelijkse maaltijd bewust en profiteer van vitamine D in je voeding.

Product Mcg/100 g
Zalm 7,9
Makreel 4,3
Eieren 1,1
Vlees 0,5
Roomboter 0,3

Bron tabel: NEVO-online

 

Lees ook: Heb jij een vitamine D tekort?

Deel.

Laat een reactie achter