Wat kun je doen om aften in de mond te voorkomen?

0

Aften, heb jij er vaak last van? Je eet iets en je voelt een ontzettende pijn in je wang. In de spiegel bekijk je wat het is. En ja hoor er zit een afte. Je ziet een wit blaasje met een rode rand erom heen. Het is al de zoveelste keer in een korte tijd dat er een afte in je mond zit. Hoe kom je aan dit pijnlijke zweertje en kan je er iets aan doen?

Wat is een afte?

Een afte (stomatitis aphthosa) of aft is een pijnlijk, grijswit zweertje in de mond van ca. 5 tot 10 mm in doorsnede. Aften komen vooral voor op het wangslijmvlies, het tandvlees en het verhemelte. De tong is echter ook een plaats waar regelmatig aften zitten. Ongeveer 1 op de 5 Nederlanders heeft wel eens last van een afte.

Als er aften in de mond aanwezig zijn, dan zal je vooral bij het eten van scherpe voedingsmiddelen een hevige pijn voelen. Voorbeelden van voedingsmiddelen die dit kunnen veroorzaken zijn tomaten, citrusvruchten en kiwi’s.

Hoe kom je aan een afte?

Een afte is een beschadiging van je slijmvlies. Het mondslijmvlies behoort tot onze lichaamsbarrière. De lichaamsbarrières hebben tot taak om ons te beschermen tegen onder andere pathogenen (ziekmakende bacteriën), toxinen en virussen.

Hoe een afte precies ontstaat is nog niet helemaal bekend en helaas wordt de onderliggende oorzaak van aften zelden gevonden. De volgende factoren kunnen wel een rol spelen bij het ontstaan van aften.

  • Verminderde lichamelijke weerstand. Dit is een breed begrip en hieronder valt bijvoorbeeld een griepje, maar het kan ook veroorzaakt worden door een (auto) immuunziekte
  • Scherpe voedingsmiddelen kunnen het slijmvlies beschadigen waarna er een afte ontstaat
  • Slechte mondhygiëne. Bacteriën zijn niet alleen maar slecht, want een gezonde mondflora heeft tot taak om onze slijmvliezen te beschermen. Bacteriën in tandplaque zorgen echter voor een afname van de bescherming van het mondslijmvlies
  • Scherp oppervlak van een tand of een prothese (kunstgebit) waardoor er een wondje ontwikkeld
  • Bijten op de tong of wang waardoor een wondje wordt gevormd
  • Sodium Laueth Sulfate (SLS) is een schuimmiddel dat in onder andere tandpasta’s wordt gebruikt. Dit schuimmiddel kan aften veroorzaken als je er gevoelig voor bent
  • Stress is waarschijnlijk één van de belangrijkste triggers voor het ontstaan van aften. En denk niet dat jij geen stress hebt. Je lichaam reageert al snel op het drukke leven dat wij tegenwoordig hebben. Stress zorgt voor zwakkere lichaamsbarrières en hierdoor zijn we vatbaarder voor infecties. Ook is de kans op aften in deze periode groter
  • Gluten en caseïne kunnen ook een rol spelen bij het ontstaan van aften. Beide eiwitten (in granen en koezuivel) hebben een zelfde effect op de lichaamsbarrières
  • Tekort aan zink. Zink is nodig voor het behoud van gezonde slijmvliezen. Bij een tekort aan dit mineraal kunnen er plekjes zoals aften ontstaan. Juist in een stressvolle periode kampen we vaak met een zinktekort
  • Mogelijk speelt een tekort aan bepaalde vitamines ook een rol. Een tekort aan B-vitamines wordt bijvoorbeeld geassocieerd met het ontstaan van aften
  • Roken leidt ook tot beschadiging van het mondslijmvlies, maar toch lijken (vooral grote) aften iets minder vaak voor te komen bij rokers. Dit is natuurlijk geen vrijbrief om te blijven roken

 Vitamines en mineralen7 tips om aften te voorkomen

Heb je vaak last van aften? En ben jij die vervelende, zere plekjes in de mond meer dan zat? De volgende tips kunnen je helpen om aften te voorkomen en bestaande wondjes te genezen.

  1. Zorg voor een goede mondhygiëne! Een mond die niet goed schoon is zit vol met plaque. Deze tandplak bestaat voor een groot deel uit slechte bacteriën. Deze bacteriën verminderen de weerstand en een verminderde weerstand is een risico voor het ontstaan voor aften. Poets het gebit twee keer per dag en reinig één keer per dag de ruimten tussen de tanden en kiezen
  2. Neem voldoende rust. Een juiste balans tussen stress en ontspanning helpt jouw weerstand te verhogen. De beste manier om te ontspannen is slapen. Een goede nachtrust is van vitaal belang en maakt je minder gevoelig voor gezondheidsproblemen.  Doe de stresscheck om te kijken of stress al invloed heeft op jouw vitaliteit>>
  3. Eet gezond en zorg voor gezonde darmen. Je hebt voldoende eiwitten, goede vetten, vitaminen en mineralen nodig. Eet weinig suiker, maar eet wel meer dan genoeg vezels uit groenten en fruit
  4. Verhoog de inname van voeding met zink. Zink is nodig voor gezonde slijmvliezen. Dit mineraal komt het meest voor in vis en dan met name in schaal- en schelpdieren zoals in garnalen en oesters. Zink zit ook in groenten, zaden en pitten
  5. Bepaalde tandpasta’s bevatten natriumlaurylsulfaat als oppervlakte-actief reinigingsmiddel. Ontwikkel je regelmatig aften? Vermijd dan dergelijke tandpasta’s
  6. Probeer een tijdje glutenvrij te eten en vermijd koezuivel. Heb je tijdens deze periode minder last van aften?
  7. Gebruik kruiden. Tijm is een traditioneel geneeskundig kruid, dat lokaal gebruik kan worden bij ontsteking van het tandvlees en mondslijmvliezen. Je kan 3 tot 4 koppen tijm-thee (van 1-2 gram verse of gedroogde tijm) per dag drinken. Het is ook mogelijk om een mondspoelmiddel van tijm te maken. Giet kokend water op 5 gram tijm. Laat dit afkoelen en spoel je mond ermee. Ook het Italiaanse kruid salie kan gebruikt worden bij aften. Maak een oplossing van 100 ml kokend water met 2,5 gram salie. Laat dit afkoelen en gorgel met het salie-water. Gebruik salie niet langer dan een week en ook niet bij kinderen, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven.

Wil je weten wat jij kunt aanpassen aan je voeding om aften te voorkomen? Laat je voeding analyseren>>

Tip:

Boek: Eet je mond gezond

Deel.

Laat een reactie achter