Water van vitaal belang.

0

Het is een standaard doordeweekse dag, zo rond een uur of 10. Voor veel mensen betekent dit dat het de hoogste tijd voor koffie is! Aangezien we bijna allemaal gewoontedieren zijn is het volgende drinkmoment bij de meesten tijdens de lunch. En hoewel ik echt bewust drinken tot me neem komt het regelmatig voor dat ik aan het eind van de dag dorst krijg. Ik heb simpelweg niet voldoende gedronken dus. Water, we kunnen geen 3 dagen zonder, want zonder water is er geen leven mogelijk. Maar waar is al dat vocht eigenlijk voor nodig?

Vocht is een van de eerste levensbehoeften.

Voldoende vocht is erg belangrijk voor ons lichaam. Het lichaam bestaat voor ruim 60% uit water. Een gedeelte hiervan gaat dagelijks verloren via urine, uitademing, verdamping via de huid en uitscheiding van de ontlasting. Om alle belangrijke functies in het lichaam te kunnen vervullen moeten we dagelijks aanvullen wat er verloren gaat. Voor ons betekent dit simpelweg dat er voldoende gegeten (veel vocht halen we uit groente en fruit) en gedronken moet worden.

Binnen het lichaam wordt water gebruikt als:

  • bouwstof
  • transportmiddel
  • oplosmiddel
  • temperatuurregeling
  • stofwisselingsprocessen goed laten verlopen, zoals in het speeksel

Hoeveel vocht hebben we nodig om al deze processen goed te laten verlopen?

Volwassen vrouwen hebben dagelijks ongeveer 2,7 liter vocht per dag nodig en volwassen mannen 3,2 liter. Exact aangeven wat de vochtbehoefte per individu is, is lastig aangezien deze behoefte door vele factoren beïnvloed wordt. Op een warme dag hebben we meer vocht nodig en ook wanneer we intensief bewegen of aan het sporten zijn zal de vochtinname omhoog moeten.

Gelukkig is het niet nodig om extreem veel te drinken om aan de 2,7 tot 3,2 liter vocht te komen. 1,5 tot 2 liter van de vochtinname moet uit dranken komen en de rest kan je uit vast voedsel, zoals groente en fruit, halen. Groenten en fruit bestaan voor ongeveer 80% uit water.

Hoe weet je of je voldoende vocht binnenkrijgt?

Een populair advies is om 8 glazen water per dag te drinken, maar dit is niet wetenschappelijk onderbouwd. Het is moeilijk om een algemeen advies te geven, omdat ook groenten en fruitinname een groot deel uit vocht bestaat.

De kleur van de urine kan een indicator zijn of je voldoende vocht binnen hebt gekregen. Is je urine donker van kleur, dan heb je waarschijnlijk te weinig gedronken (al kan dit ook een andere oorzaak hebben).

De beste indicator komt vanuit het lichaam zelf, het bekende dorstgevoel. Jammer genoeg hebben we onszelf aangeleerd om dit uit gemakzucht te negeren en luisteren we hier niet altijd even goed naar.

Enkele tips om voldoende vocht / water binnen te krijgen.

De belangrijkste is even gemakkelijk als moeilijk: Luister naar je lichaam!

Als je dorst krijgt, ben je vaak al te laat. Zorg dat je dagelijks in ieder geval 1,5 tot 2 liter vocht uit dranken binnen krijgt. Dit komt neer op zo’n 8 glazen drinken.

Extra tips

  1. Wanneer het je lukt is het aan te raden om een grotere hoeveelheid water, bijvoorbeeld 2 glazen in één keer, te drinken. Dit is beter voor het lichaam en je bent niet heel de dag bezig met voldoende drinken.
  2. Eet veel (verse) groenten en fruit. Vul het liefst ook je ontbijt en de lunch aan met groente en fruit.
  3. Alle dranken, dus ook koffie en alcoholische dranken, tellen mee om voldoende vocht binnen te krijgen. Let er wel op dat deze dranken ook stoffen bevatten die van invloed zijn op andere lichaamsprocessen.

Wil je de voordelen van voldoende vocht in je lichaam (gezonde huid en meer vitaliteit) ook ervaren, dan weet je wat je te doen staat. Leer jezelf aan dagelijks voldoende vocht in te nemen en ga vitaler door het leven.
Download dan het werkblad Vocht

Deel.

Laat een reactie achter