9 tips om meer te ontspannen

Wanneer de weken en weekenden weer steeds voller raken en je agenda zich ongemerkt vult met allerlei verplichtingen kan je stress ervaren. Natuurlijk moet je zelf de leiding nemen, maar soms is dat moeilijk en krijg je het gevoel dat je geleefd wordt. Negatieve stress heeft invloed op je mondgezondheid, maar met de volgende tips zorg ervoor dat dit effect vermindert.

Het effect van negatieve stress op je mond

  • Stress heeft invloed op de samenstelling van bacteriën. De neurotransmitter noradrenaline, wat bij stress geproduceerd wordt, stimuleert de groei van parodontale pathogenen (bacteriën die parodontitis veroorzaken). Hierdoor zal deze ontsteking van het tandvlees versnellen.
  • De speekselproductie wordt ook beïnvloed door stress. Een goede speekselproductie is nodig om het gebit en tandvlees gezond te houden. Het beschermt de slijmvliezen en gebitselementen en het spoelt en reinigt de mondholte. In stresssituaties wordt de speekselsecretie vermindert, waardoor de mond droger aanvoelt. Deze verminderde speekselafgifte zorgt ervoor dat de natuurlijke reiniging van de mond minder is. Voedsel en bacteriën blijven in de mond achter, waardoor de kans op halitose groter wordt.
  • De lokale afweer in de mond vermindert door stress. Dit komt omdat zowel psycho-emotionele als lichamelijke stress invloed heeft op de productie van antistoffen. Deze antistoffen (immunoglobulinen) zitten in het speeksel spelen en spelen een rol bij de bescherming van de mondholte tegen infecties.

Tandvleesontstekingen door stress

Negatieve stress verlaagt de immuun-fitheid en het verhoogt de ontstekingsactiviteit. Verhoogde niveaus van cortisol en adrenaline hebben een negatief effect op het functioneren van cellen van het immuunsysteem. We hebben een goed werkend immuunsysteem nodig om tandvleesontstekingen tegen te gaan en het weefsel in de mond te herstellen. Doordat negatieve stress invloed heeft om de immuun-fitheid en ontstekingsactiviteit, kan het tandvleesontstekingen, zoals gingivitis en parodontitis verergeren.


9 tips om meer te ontspannen

De volgende tips helpen je om rust in je lijf en hoofd te creëren, wat weer van invloed is je immuun-fitheid.

1. Wandel meer

Kom in beweging. Even je hoofd leeg maken en je spieren gebruiken. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Een lekkere wandeling in de buitenlucht is altijd een goed idee. De natuur heeft een bijzondere invloed op je gemoedstoestand en bewegen in de natuur is goed voor je immuun-fitheid. 

2. Beperk social media of doe je telefoon uit

Heb je weleens bijgehouden hoeveel tijd je aan je telefoon of social media besteedt? Ik wel. Ik heb het eens een dag bijgehouden in mijn planner. Wat een ware eye-opener. Voor mij zijn mijn mobiele telefoon en social media ware tijdrovers. Misschien is dit voor jou ook wel het geval, maar je hoeft helemaal niet 24/7 bereikbaar te zijn. Zet je telefoon gewoon eens een dag uit, of schakel in ieder geval alle meldingen van je apps uit. Nu heb je zelf weer de regie over je telefoongebruik. Ik ben benieuwd wat dit met je doet.

3. Ruim op

Opruimen is goed voor je gezondheid. Een rommelig huishouden kan voor veel stress zorgen, maar opruimen kan je cognitief en emotioneel functioneren juist verbeteren. Het zorgt voor meer rust in je hoofd en je zult je direct energieker voelen. Dus ruim je rommel direct op als je klaar bent met een taak.
Doe spullen weg die je niet meer gebuikt. We bewaren over het algemeen veel te veel. Je kunt deze spullen ook verkopen of nog beter, geef het aan iemand die het goed kan gebruiken. Ook digitaal opschonen kan een heerlijk gevoel geven. Op het moment dat je iets in je handen houdt, beslis je direct of je het wilt bewaren, weggeven of weggooien. Stel jezelf hierbij de volgende vraag: “Maakt dit me gelukkig?”

4. Neem een bad

Niets is zo fijn als een warm bad of warme douche. Je lichaam ontspant en je kan volledig tot rust komen. Een warm bad zorgt ervoor dat je echt even kunt opladen. Doe een heerlijk ruikende badolie of magnesiumkristallen in je bad voor optimale ontspanning.

5. Ga eerder naar bed

Na een warm bad voel je je vaak helemaal rozig. Dit is het juiste moment om lekker onder de wol te kruipen. Normaal gesproken bereidt je lichaam zich voor op het slapengaan door onder meer je ‘thermostaat’ naar beneden te schroeven. Je verbranding vertraagt en je krijgt het vaak kouder. Een warm bad helpt je ook om af toe koelen. Doordat de bloedvaten verwijden kan je huid de warmte makkelijker kwijt. Extra slaap doet wonderen voor lichaam en geest. Tijdens je slaap herstelt het lichaam, emotionele gebeurtenissen worden verwerkt en het geheugen wordt
geordend. Slapen heeft een positief effect op je vitaliteit en immuun-fitheid.

6. Schrijf!

Schrijven over je leven, gevoelens en ervaringen maakt gelukkiger, blijkt uit onderzoek. Ook het stresshormoon cortisol verlaagt. In de wetenschappelijke literatuur worden gunstige effecten van schrijven beschreven op stress, de bloeddruk, het immuunsysteem, het geheugen en longfunctie. Schrijven over ervaringen en gevoelens draagt bij aan geestelijke en lichamelijke gezondheid. Vooral schrijven met de hand heeft een meerwaarde, dus doe er je voor deel mee.

7. Oefen dankbaarheid

Een bekende oefening is opschrijven waar je dankbaar voor bent. Stilstaan bij de dingen die goed gaan in je leven heeft een positief effect op je vitaliteit en het vermindert stress. Dankbaarheid is in staat om negatieve emoties (angst of boosheid) als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen. Schrijf wekelijks 5 dingen op waarvoor je dankbaar bent. Denk niet al te groot. Je kunt al dankbaar zijn voor een heerlijke kop koffie of een kus van je kind. Geniet van al deze mooie momenten door ze op te schrijven in een dagboekje. 

8. Luister naar muziek of een podcast

Luister naar muziek of een podcast, maar in ieder geval naar iets waar je blij van wordt. Muziek luisteren heeft een aantoonbaar positief effect op de hersenen. Het kan stress verminderen, en heeft een enorm effect op onze stemming. Naast muziek luisteren kan ook het luisteren naar een podcast heel inspirerend zijn.

9. Lees een mooi boek

Lezen (op dagelijkse basis) vermindert stress. Het is heerlijk om je helemaal te verliezen in een goed boek. Vaak verdwijnt het gevoel van tijd, waardoor je tijdens het lezen rust vind.
Je hoeft trouwens helemaal niet lang te lezen, want na 6 minuten daalt je stressleven al met 60%. Lezen heeft trouwens nog veel meer voordelen. Ik zal ze niet tot in detail bespreken, maar neem van mij aan dat je er een creatiever en nog leuker mens door wordt 😉

Geen reactie's

Geef een reactie