De invloed van jodium op je gebit

Jodium is een voedingsstof waar je niet zo veel over hoort. We hebben er maar kleine hoeveelheden van nodig, desondanks is het wel heel erg belangrijk voor je lichaam en je gebit. Het wordt aan zout en daarmee ook aan brood toegevoegd. De vraag is echter of we er nog voldoende van binnenkrijgen, want het blijkt dat we met z’n allen minder brood eten.

Wat is de functie van jodium?

Jodium is bij heel veel processen in je lichaam betrokken. Het staat vooral bekend als essentieel voor de werking van de schildklier. De schildklier regelt via hormonen de snelheid van het metabolisme in de lichaamscellen. De stof is echter ook van belang voor de ontwikkeling van je hersenen en IQ. Het is essentieel voor mentale groei. Daarnaast heeft het immuunsysteem jodium nodig en het vervult een rol als anti-oxidant bij het onschadelijk maken van vrije radicalen en ontgiften van zware metalen.

Hoe herken je een jodium tekort?

Een groot deel van de mensen heeft te kampen met een jodiumtekort. Dit kan veroorzaakt worden doordat er minder brood gegeten wordt, maar ook door het volgen van een plantaardig voedingspatroon. Een plantaardig voedingspatroon bevat vaak geen zeevoedsel en juist veel voedingsmiddelen met zogenaamde goïtrogenen. Dit zijn stoffen die de opname van jodium remmen. Je vindt ze in koolsoorten (o.a. bloemkool, broccoli), spinazie, radijsjes, peulvruchten en sommige fruitsoorten.

Een jodium tekort kan je herkennen aan de volgende symptomen:

  • Problemen van de schildklier
  • Koude handen en voeten
  • Onverklaarbare chronische vermoeidheid
  • Taai of dik slijm
  • Zere droge huid, ogen, mond of slijmvliezen
  • Vocht vasthouden (oedeem)
  • Slechter geheugen

De invloed van een jodiumtekort op het gebit

Jodium is een belangrijk mineraal voor de ontwikkeling van het gebit. Een jodiumtekort kan resulteren in een vertraagde tanddoorbraak en slecht op elkaar passen van tanden en kiezen. Een andere vervelend symptoom in de mond is taai of dik slijm, wat slikklachten veroorzaakt.

Onvoldoende inname van jodium kan leiden tot een verminderde schildklierfunctie. Het kan leiden tot hypothyreoïdie, wat een auto-immuunziekte is. Bij een auto-immuunziekte valt het immuunsysteem eigen lichaamscellen aan. Auto-immuunziekten hebben een relatie met chronische tandvleesontstekingen, zoals parodontitis en dit is ook het geval bij een te traag werkende schildklier. Uit de weinig studies van hoge kwaliteit, kan geconcludeerd worden dat hypotheroïdie een risicofactor voor parodontitis is. Met andere woorden: als je een traag werkende schildklier hebt dan is de kans op tandvleesproblemen ook groter.

Waar zit jodium in?

Jodium is een mineraal dat in grote hoeveelheden voorkomt in voedsel uit zee, zoals vis, schaal- en schelpdieren en zeegroenten. Daarnaast wordt het toegevoegd aan zout, het zogenaamde jodiumzout (Jozozout). Ook brood waar dit zout in wordt verwerkt bevat jodium. Daarnaast zit het van nature in eieren, zuivelproducten en de vruchten van planten die in een jodiumrijke omgeving groeien, zoals avocado’s, olijven en noten.

Ook wanneer je geen brood eet kan je voldoende jodium binnen krijgen

Hoe kom je aan voldoende jodium als je minder brood eet?

We eten met z’n allen minder brood. Voor de variatie in het voedingspatroon is het juist goed dat we in plaats van een brood maaltijd ook eens wat anders eten tijdens het ontbijt of met de lunch. En dan heb ik het natuurlijk wel over een gezond alternatief, zoals een goed gevulde salade of soep. Deze maaltijden zitten vol met gezonde voedingsstoffen en bevatten over het algemeen minder zetmeel, wat een positief effect heeft op je mondgezondheid.

Het probleem is natuurlijk dat brood een belangrijke bron van jodium is. Gelukkig kan je ook zonder brood te eten aan voldoende jodium komen. Zorg er dan wel voor dat je dieet voldoende voedsel uit zee bevat, zoals vis, zeevruchten en zeewier. Of gebruik zout dat verrijkt is met jodium.

Hoeveel jodium heb je dagelijks nodig?

Gelukkig heb je van dit zogenaamde sporenelement met een kleine hoeveelheid nodig. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) ligt op 150 mcg per dag. In een stukje witvis van 100 gram zit 75 mcg jodium en in 100 gram garnalen vind je 55 mcg jodium. Zeewier (kelp) en nori spannen de kroon met respectievelijk 7553 en 5100 mcg jodium. Een groot ei levert je 16% van de ADH en als je tijdens de lunch een boterham eet, dan krijg je 17,1 mcg binnen.

Als je geen brood en geen vis eet zit je in de risicogroep voor het ontwikkelen van een tekort en daarmee een schildklier probleem.

Tips:

Bronnen

  • Beydon MA et al, Thyroid Hormones Are Associated With Cognitive Function: Moderation by Sex, Race, and Depressive Symptoms. J Clin Endocrinol Metab. 2013 Aug; 98(8): 3470–3481
  • Hajer A Aldulaijan et al, Relationship between hypothyroidism and periodontitis: A scoping review. Clin Exp Dent Res2020 Feb;6(1):147-157. 
  • Krajcovicov M et al, Iodine deficiency in vegetarians and vegans. Ann Nutr Metab. 2003;47(5):183-5
  • NEVO online
  • Smolyar NI, Malko NV,
  • Whitney E, Understanding Nutrition
Geen reactie's

Geef een reactie