De waarheid over suiker

0

Vorige week was het in het nieuws. We moeten met z´n allen minder suiker eten. Nederlanders eten veel meer suiker dan ze zelf denken en dat is zorgwekkend. Suiker is slecht, omdat het voor veel ellende kan zorgen. Was het eerst vet, nu is suiker de grote boosdoener. Voor het gebit is suiker inderdaad een probleem, dus waarschijnlijk is het verstandig om suikervrij te eten. Of zou het iets genuanceerder liggen?

Wij zijn dol op zoet

Je lichaam verlangt naar zoet, want voedingsmiddelen die van nature zoet zijn bevatten energie en voedingsstoffen. Het is dus hartstikke logisch dat je dol bent op suikerrijke voedingsmiddelen, zoals chocola en koek. Jouw lichaam is alleen niet super blij met al die zoetigheden.

Is suiker echt de schuldige?

Het is onmogelijk om alle suiker uit je voeding te verwijderen, maar dat is ook helemaal niet nodig. Er is echter een klein probleem. De suiker consumptie is de laatste jaren flink gestegen mede dankzij de frisdrankindustrie. Daarnaast wordt suiker aan allerlei verschillende voedingsmiddelen toegevoegd. De hoge suikerconsumptie die hiervan het gevolg is, is de grote boosdoener als het gaat over de ontwikkeling van gebitsproblemen.

Wat is het probleem?

Wat mij betreft wordt het probleem veroorzaakt door de combinatie van veel geraffineerde suikers en een gebrek aan vezelrijke voeding. En dan met name de vezels die een gezonde mond- en darmflora stimuleren. Veel voedingsmiddelen waar suiker aan toegevoegd is, zijn juist belastend voor je. Ze leveren wel energie, maar geen voedingsstoffen. Ze zijn arm aan vitamines, mineralen en vezels. Terwijl de voedingsmiddelen die van nature zoet zijn zowel energie als voedingsstoffen leveren. Gedroogd fruit levert bijvoorbeeld heel veel energie, daarnaast zitten ze vol met vezels en andere gezonde voedingsstoffen.  Je zou zeggen dat dit fruit bijdraagt aan het ontstaan van gaatjes, omdat ze plakkerig zijn en veel suiker bevatten. Dit is echter nooit bewezen en het zou zo maar kunnen dat gedroogd fruit helemaal zo slecht niet is. Naast dat ze heel veel gezonde stoffen bevatten moet je er ook nog eens flink op kauwen en dit stimuleert de productie van speeksel. Dit gestimuleerde speeksel biedt je gebit extra bescherming.(1)

Er zijn drie factoren die bijdragen aan het ontstaan van gaatjes. Dat zijn een lage pH waarde (zuurgraad), de plakkerigheid van voedsel en de samenstelling van de bacteriën in de mond. De consumptie van alleen rozijnen zorgt niet voor een daling van de zuurgraad in de mond (2) en het blijft niet langer dan andere voedingsmiddelen aan de tanden plakken. Daarbij komt dat rozijnen een verscheidenheid aan anti-oxidanten bevatten die de activiteit van S. Mutans kunnen remmen. En laat dat nu net de bacterie zijn die juist cariës (gaatjes) veroorzaakt. Daar komt ook nog eens bij dat het aantal eetmomenten een hele belangrijke rol speelt bij het ontstaan van gaatjes.

Het suiker advies

Het is helemaal niet nodig om je suikerinname naar het nulpunt terug te schroeven. Dit is natuurlijk geen vrijbrief om jezelf nu eens flink te laten gaan en een handvol suikerklontjes naar binnen te werken. Of ben jij zo verslaafd aan suiker dat je iedere dag een paar eetlepels suiker eet? Heerlijk als tussendoortje.

Zullen we ophouden om ons te focussen op wat niet mag? Laten we vooral kijken naar waar we heerlijk van kunnen genieten. En dat is ‘echte voeding’. Ja, ook in echte voeding zit suiker, maar dat is niet zo’n groot probleem omdat daar ook vezels en andere belangrijke voedingsstoffen in zetten. Alles wat je in de natuur vind en wat niet bewerkt is kan je eten. Let er wel op dat je niet ieder uur iets in je mond stopt, ook al is het fruit, want krijg je alsnog gaatjes. Mag ik toch nog even zeggen wat je beter niet kunt eten? Laat zo veel mogelijk bewerkte voedingsmiddelen in de schappen staan. Helaas is fruityoghurt ook geen natuurproduct.

Meer weten?

Deel.

Laat een reactie achter