Hoe maak je courgettesoep?

Even een lekker receptje tussendoor in plaats van alleen maar informatie over leefstijl en mondgezondheid. Het is natuurlijk hartstikke leuk om veel kennis te hebben, maar hoe ga je die kennis nu inzetten als praktische tools? Je weet waarschijnlijk wel dat groenten gezond zijn en dat je daar best wat meer van kan eten. Ik ben praktisch ingesteld, dus hoe kunnen we meer groenten eten?  Mijn tip: Eet eens een courgettesoep als lunch.

De voordelen van courgette

De courgette is familie van de pompoen en komkommer. Hij lijkt ook eigenlijk wel een beetje op een komkommer en in Amerika wordt de courgette daarom ook wel summer squash, ofwel zomer pompoen genoemd. De voordelen van courgette?

  • Hij is arm aan calorieën, maar wel rijk aan vezels.
  • Ze bevatten vitamine A, C en B-vitamines
  • De mineralen kalium, magnesium, mangaan, ijzer en fosfor zitten er in.
  • De schil van courgette bevat anti-oxidanten en bio-actieve stoffen.

Weet je dat er behalve groene courgettes ook gele en oranje bestaan?

Zo maak je courgette soep

Soep is hartstikke makkelijk te maken en het levert je meteen een flinke dosis dagelijkse vitamines en mineralen op. Ik maak de soep regelmatig als lunch, maar je kan hem natuurlijk ook als voorgerecht eten.

Ingrediënten

  • 1 courgette
  • 1 ui
  • flinke scheut olijfolie
  • 1 theelepel gember
  • 1 eetlepel kerrie kruiden (de kruiden van Jonnie Boer zijn een aanrader)

Bereiding

Fruit de ui en courgette in een flinke scheut olijfolie. Doe er vervolgens de kruiden bij en bak alles nog een paar minuten.

Voeg vervolgens ongeveer 750 ml tot 1 liter water toe en laat de soep nog 10 minuten koken. Pureer vervolgens met een staafmixer.

Proef en breng de soep nog op smaak met zout en peper.

Geen reactie's

Geef een reactie