Hoe verander je jouw gewoonten voor een gezondere mond en een fit lichaam?

0

Ondanks de aandacht voor een gezonde mond en het gebruik van fluoride tandpasta blijkt dat de mondgezondheid onder 11-, 17- en 23-jarigen is gestagneerd of zelfs verslechterd. Ook de tandvleesaandoening parodontitis komt bij ongeveer 10% van de Nederlandse volwassenen voor. Dit is zorgwekkend als je je bedenkt hoe belangrijk een gezonde mond voor de algehele gezondheid is. Er moet iets veranderen in 2019.

Gedragsverandering hoe doe je dat?

Het is weer tijd voor de goede voornemens, dus wat is jouw wens of doel voor 2019? Wil je beter voor je gebit zorgen of vind je jouw fysieke gezondheid belangrijker en heb je als doel om in 2019 fitter te worden? Om jouw doel te bereiken moet er iets veranderen. Want wat je nu doet leidt blijkbaar niet tot het gewenste resultaat. Je zult dus een gewoonte moeten veranderen of een nieuwe gewoonte moeten aanleren. Het maakt niet uit wat je doel is, want met mijn tips kan je elk doel bereiken.

Een nieuwe gewoonte aanleren

Heb je wel eens tegen jezelf gezegd: “Vanaf nu sta ik iedere dag een half uur eerder op” of “vanaf vandaag laat ik alle koekjes staan” of “ik wil iedere dag een stoker gebruiken”. En lukte dat dan? Meestal kan je dit een aantal dagen of misschien wel een paar weken volhouden. Vervolgens gebeurt er iets onverwachts waardoor je toch weer doorslaapt als de wekker gaat of dat koekje pakt wat je al een tijdje weet te weerstaan. En als je ‘s avonds moe bent dan is stokeren wel het laatste waar je zin in hebt.

Maak een plan om je doel te bereiken

Als jij je doel wilt realiseren dan zijn er een aantal dingen belangrijk. Koop eerst eens een mooi notitieboekje waarin je jouw plan kan noteren en bijhouden. Schrijf je wens in het boekje en zorg er voor dat je deze duidelijk en helder voor ogen hebt. Of met andere woorden: Wat is het gewenste resultaat dat je met je nieuwe gedrag wilt bereiken? Een middel hiervoor is antwoord geven op de volgende vragen:

  • Wat verandert er als je het doel hebt bereikt?
  • Wat kun je meer als je het doel haalt?

Nu heb je een helder doel voor ogen en je weet wat het jou gaat brengen als je dit doel behaalt. Je tandvlees wordt gezonder, zodat je eindelijk weer een breeduit durft te lachen en geen last meer hebt van een een slechte adem. Misschien heb je wel nooit meer een gaatje, waardoor je het niet vervelend vindt om voor controle naar de tandarts te gaan. Of je wordt fitter dan dat je nu bent, zodat je meer plezier en energie hebt om voor je kinderen te zorgen.

Om het proces realistisch te houden is het goed om ook de obstakels in kaart te brengen. Je tandvlees zal misschien in het begin meer gaan bloeden, maar laat dit geen reden zijn om te stoppen met poetsen en interdentaal reinigen.

Nu is het tijd om een goed plan te maken. Het goede nieuws is dat we nieuwe gewoontes kunnen aanleren, maar het kost wel energie en tijd. Koppel daarom je nieuwe gedrag aan dagelijkse gebeurtenissen die op het zelfde tijdstip plaatsvinden. Hierdoor wordt je nieuwe gedrag sneller een automatisme en dan kost het ook minder energie om het vol te houden.

Je kunt bijvoorbeeld een stoker gebruiken op het moment dat je email aan het lezen bent. Je kunt bij de lunch een extra groente eten in de vorm van een rauwkost salade. Wil je meer bewegen? Dan kan je er voor kiezen om dit iedere donderdag en zaterdag na het opstaan te doen.

Wat beïnvloedt jouw goede intenties?

Je hebt een duidelijk plan gemaakt en toch zijn er een aantal factoren die jouw goede intenties kunnen beïnvloeden. Het veranderen van een gewoonte vereist namelijk focus. En deze focus kan beïnvloedt worden door bijvoorbeeld slaapschuld. Wil je meer te weten over jouw focus en hoe je deze kan vergroten? Hou de website dan goed in de gaten, want binnenkort verschijnt er een artikel over het vergroten van je focus. Deze focus gaat jou helpen je doelen te bereiken.

Bronnen

Signalement Mondzorg 2018

Deel.

Laat een reactie achter