Hoe voorkom je een tekort aan B vitamines?

Heb je regelmatig last van een pijnlijke tong, ontstoken of bloedend tandvlees, aften, kloven in de mondhoeken, branderige lippen, mond of ogen? Het is dan goed mogelijk dat je een tekort hebt aan de B vitamines.

Waarom hebben we voldoende B-vitamines nodig?

De in wateroplosbare B vitamines hebben een grote reeks effecten op ons lichaam. B vitamines zijn vooral bekend om hun belangrijke rol bij stofwisselingsprocessen in de cellen en dat betekent dat je deze vitamines nodig hebt voor voldoende energie-aanmaak. Daarnaast zijn ze van belang voor de normale functie, ontwikkeling en onderhoud van het lichaam. Deze groep vitamines is noodzakelijk voor een gezonde huid, de haargroei en de spiervorming. B vitamines versterken ook het immuunsysteem en de zenuwfunctie en ze bevorderen de celgroei en celdeling, met inbegrip van de rode bloedcellen. Samenvattend wil het dus zeggen dat het B complex ontzettend veel belangrijke functies bekleed. Tot het B complex behoren:

  • Vitamine B1 (thiamine)
  • Vitamine B2 (riboflavine)
  • Vitamine B3 (niacine of niacinamide)
  • Vitamine B5 (pantotheenzuur)
  • Vitamine B6 (pyridoxine, pyridoxaal, pyridoxamine of pyridoxine hydrochloride)
  • Biotine (soms aangeduid als vitamine B8)
  • Foliumzuur (vaak ook aangeduid als vitamine B9 of B11)
  • Vitamine B12 (diverse cobalamines, vaak aangeduid als cyanocobalamine in vitaminesupplementen)

Wat zijn de oorzaken van een tekort aan B vitamines?

Als je gezond en vooral gevarieerd eet loop je niet zo snel het risico op tekorten aan vitamine B. Er zijn echter bepaalde omstandigheden dat er een tekort aan deze vitamines kan ontstaan. Vitamine tekorten kunnen veroorzaakt worden door:

  • Eenzijdige voeding
  • Verminderde opname van vitamines in de darmen door ziekte
  • Vitamines kunnen elkaar tegen werken
  • Ziekte kan een abnormaal verlies van vitamines veroorzaken
  • Een stoornis in de aanmaak of omzetting van de vitamine kan er voor zorgen dat er een tekort ontstaat
  • Tijdens een stressvolle periode verbruik je meer vitamines en mineralen
  • Andere situaties waarin de behoefte aan B vitamines groter is zijn tijdens het gebruik van de anticonceptiepil, zwangerschap en borstvoeding
  • Veganisten hebben een grotere kans op een tekort aan B12  omdat dit de enige vitamine is die je alleen uit niet-veganistische voeding (dus vlees, vis, zuivel en eieren) kunt halen.

AfteHerken een tekort aan B vitamines

Een tekort aan een of meer van de B vitamines kan leiden tot allerlei symptomen, aandoeningen en ziektes. Je kunt last hebben van:

  • Keelpijn
  • Mondslijmvliesontstekingen
  • Pijnlijke tong
  • Aften
  • Kloven in de mondhoeken
  • Gebarsten lippen
  • Huidaandoeningen waaronder acné
  • Bloedarmoede
  • Depressies

Bron B vitaminesHoe voorkom je een tekort aan B vitamines?

Voor een gezonde mond, huid en voldoende energie hebben we dus genoeg B vitamines nodig. De B vitamines worden maar in beperkte mate in het lichaam opgeslagen en daarom moeten we er dagelijkse voldoende hoeveelheden van eten. Alle B vitamines zijn in water oplosbaar en worden zodra je ze eet door het lichaam verspreid. Een overschot aan vitamine B wordt niet in het lichaam opgeslagen maar via de urine afgescheiden.

De beste bronnen voor deze vitamines zijn met name dierlijke producten. Vooral vlees, vis, gevogelte en eieren zijn goede bronnen van de B vitamines. Je vindt deze vitamines echter ook in noten, rauwe onbewerkte biologische groente (vooral in koolsoorten en bladgroenten) en sommige soorten fruit bevatten veel B vitamines.

Om voldoende B vitamines binnen te krijgen is het van belang dat je varieert in je voeding. Bij een eenzijdige voeding is de kans op tekorten eerder aanwezig..

Herken je de symptomen van een tekort aan B-vitamines en wil je persoonlijk advies? Laat je voedingspatroon analyseren!>>

Een tekort aan B vitamines oplossen met een supplement? Dat kan ook! Puur Mieke verkoopt het Actief B complex van Vitals

Geen reactie's

Geef een reactie