Junkfood en het effect op de mondgezondheid

Junkfood is een groot risicofactor voor hart- en vaatziekten. Maar wist je ook dat het tot je nemen van junkfood van grote invloed is op jouw mondgezondheid?

Bij junkfood denken we al snel aan vette snacks. Aan eten uit de uit de frituur of aan een maaltijd bij een van de vele ‘snelle hap’restaurants. Dit eten kenmerkt zich vooral door een overmaat aan slechte vetten. Naast deze groep bestaat junkfood ook uit producten die overmatig zijn voorzien van suiker. Denk hierbij aan het vele snoepgoed dat op de markt is of aan al die merken frisdranken die in de winkel te vinden zijn. Over deze laatste groep, en dan met name de frisdranken, wil ik het hebben.

Frisdrankconsumptie in Nederland.

In frisdrank zit enorm veel suiker. Drankjes bevatten vaak meer suikerklontjes dan je zou vermoeden. Een pakje appelsap bevat 3 klontjes suiker, een glas cola 4 en een flesje AA bevat wel 14 suikerklontjes.

Uit de laatste cijfers* over de frisdrankconsumptie in Nederland blijkt dat er in 2012 bijna 5x meer frisdrank gedronken werd dan water. Verder komt naar voren dat we vooral een heel groot fan van Cola zijn. Dit populaire drankje heeft hier namelijk een aandeel in van maar liefst 61%.

De relatie met de mond.

Een hoge suikerconsumptie en een slechte mondhygiëne zijn twee belangrijke risicofactoren voor het ontstaan van de chronische mondaandoening parodontitis. en voor het ontstaan van gaatjes in de tanden en kiezen, wat cariës wordt genoemd.

Daarnaast is er in verschillende wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat er een relatie bestaat tussen chronische mondaandoeningen en hart- en vaatziekten. Streven naar een oergezonde mond is dus ook een uitstekend idee wanneer we het bekijken vanuit onze algemene gezondheid en vitaliteit. Hoe de relatie tussen ontstekingen in de mond en hart- en vaatziekten is kan je lezen op de pagina over het immuunsysteem.

Hoe bereik je een oergezonde mond?

Om een gezonde mond te houden of mondaandoeningen te verminderen, is het verstandig om naast een goede mondhygiëne ook te letten op je suikerinname.

Willen we minder suiker innemen, dan is het een goed idee om te beginnen met het vervangen van frisdranken door koffie, thee en water.

Drink je je koffie en/of thee ook met suiker, dan is het verstandig om enkel voor water te kiezen.

Beloning van zoetstoffen

Light en zero producten bevatten kunstmatige zoetstoffen. Het zijn geen goede vervangers voor de suikerrijke varianten en dit heeft te maken met de beloning die suikerrijke producten geven op het brein. Het brein reageert op de inname voedingsmiddelen met suiker, waardoor er verschillende processen in gang gezet worden om er voor te zorgen, dat je uiteindelijk stopt met eten omdat je verzadigd bent. Kunstmatige zoetstoffen zijn minder in staat om het brein te belonen, waardoor het een minder verzadigend effect heeft. Het gevolg is dat er meer gegeten of gedronken wordt om uiteindelijk wel die beloning te krijgen.

Een tip om meer water te drinken.

Als je gewend bent om veel frisdrank te drinken is de omschakeling naar water waarschijnlijk best moeilijk. Dit is heel normaal. Het lichaam moet wennen aan ‘een nieuwe standaard’. Daarom zou ik je graag de volgende oefening geven.

Probeer komende week minimaal om beurtelings ‘gewoon’ drinken en puur water af te wisselen. Dus na een kop koffie of glaasje sap eerst weer een glas water. Succes!

Wil je meer weten over water? Kijk dan ook eens hier>>
* Cijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Water, Sappen van juli 2013 die gaan over de frisdrankconsumptie van 2012.

Geen reactie's

Geef een reactie