Vergroot je focus: Tip 2 slaapschuld

Wat is jouw wens of doel met betrekking tot je gebit? Voor het behalen van doelen is het belangrijk dat je voldoende focus hebt. Focus is afhankelijk van een aantal factoren. Multitasking heeft bijvoorbeeld een grote impact op je focus. Slaapschuld is een andere factor die er voor kan zorgen dat het je niet lukt om te veranderen.

Waarom focus nodig is

Heb jij de wens om beter voor je gebit te zorgen, zodat je geen gaatjes krijgt of zodat je tandvlees gezonder wordt? Of wil je juist gezonder gaan eten en ligt je focus bij het behalen van een dagelijkse portie groenten en fruit.  Het maakt niet uit wat voor doel je nastreeft, want voor het behalen van ieder doel is focus nodig. En die focus is weer afhankelijk van verschillende factoren.

Welke factoren beïnvloeden jouw focus?

Heb jij wel eens geprobeerd om een nieuwe gewoonte aan te leren? Natuurlijk weet je dat het goed is om dagelijks te bewegen en je neemt jezelf dan ook voor om iedere dag een rondje te lopen. Maar soms ben je ‘s avonds gewoon te moe om nog in beweging te komen. En als je dan weet dat het aanleren van nieuwe gewoontes energie kost, dan begrijp je dat de verleiding groot is om op de bank te blijven zitten. Daarnaast zijn er ook nog allerlei obstakels die er voor zorgen dat het makkelijk is om terug te vallen in een oude, ongewenste gewoonte. Een aantal van die obstakels zijn:

Tip 2 Reken af met slaapschuld

Ben je klaar om te starten met het veranderen van je oude gewoonte in een nieuwe? Start dan nu met het verbeteren van je focus door eerst eens af te rekenen met slaapschuld. Merk je dat je te veel piekert en wordt je niet meer uitgerust wakker? Test je slaap.

Behalve dat slaapschuld consequenties kan hebben voor je gezondheid, (overgewicht en hart- en vaatziekten), wordt je ook minder alert waardoor de kans op ongelukken vergroot. Je bent minder productief, niet alleen op het werk, maar ook thuis, je hebt echt geen zin om ‘s avonds je tanden nog te poetsen en je focus verminderd. En die focus heb je nu net nodig om jezelf aan te leren dat je dagelijks de rager gebruikt.

Hoe reken je dan af met slaapschuld?

  • Ga naar bed als je je slaperig voelt! En zet de wekker altijd op een vast tijdstip.
  • Een goede nachtrust bereik je door ontspannen in slaap te vallen. Doe een ontspanningsoefening om piekeren los te laten.
  • Gebruik na 14.00 uur geen cafeïne houdende dranken meer. Stap liever over op een lekkere kruiden thee. Let op, want ook in medicatie die je gebruikt kan cafeïne zitten.
  • Slaap je zo nu en dan niet goed, omdat je kinderen je regelmatig uit je slaap halen? Een dutje is dan een goede optie. Let wel op, want een dutje mag niet langer dan 20 tot 30 minuten duren.

Leestip

Geen reactie's

Geef een reactie