Wat je in je mond stopt wordt bepaald door gewoontes

Wat en hoe vaak jij iets in je mond stopt heeft effect op de gezondheid van je tandvlees, tanden en kiezen. Daarnaast heeft het natuurlijk ook effect op de rest van je lijf. En eten en drinken wordt bepaalt door gewoontes. Welke eetgewoontes heb jij en hoe kun je gewoontes inzetten om minder te eten?

Het belang van minder eetmomenten

Eet jij de hele dag door kleine beetjes, of vind je het fijner om maar twee keer per dag te eten? Minder eetmomenten is in ieder geval goed voor de gezondheid van je tanden en kiezen. Want iedere keer dat je iets eet of drinkt (met uitzondering van water, koffie en thee zonder suiker) vindt er een zuuraanval plaats en dit is belastend voor je gebit. Uiteindelijk kan dit resulteren in tanderosie (dunner worden van het tandglazuur) of het ontstaan van gaatjes (cariës).

Uit onderzoek blijkt dat periodiek vasten zelfs een positief effect op de gezondheid kan hebben. Zo zou het verouderingsproces vertragen en het lijkt gunstig voor de bloeddruk en bloedwaarden te zijn.

Wat zijn gewoontes?

Het aantal keer dat je wat te eten pakt gaat vaak zonder dat je er bij nadenkt. Het is een gewoonte. De Van Dale legt het als volgt uit:

ge·woon·te (devmeervoud: gewoontengewoontes)
  1. algemeen aangenomen gebruik
  2. persoonlijk aangewende handelingtegen zijn gewoontede macht der gewoonte het feit dat je geneigd bent iets steeds op dezelfde, vertrouwde manier te doen
Het kenmerk van een gewoonte  is dat het zonder nadenken wordt uitgevoerd. Daarnaast wordt het vooraf gegaan door een zogenaamde trigger. Over een gewoonte hoef je nauwelijks na te denken. Het vindt vaak plaats zonder dat je er erg in hebt.
Weet je dat naar schatting 95% van ons gedrag bestaat uit gewoontes.

Is tandenpoetsen een gewoonte voor je? Dan zal je er nauwelijks over nadenken. Je poetst je tanden automatisch, bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat. Voor eten geldt het zelfde. Vaak heb je al iets in je mond zitten zonder dat je er überhaupt over nagedacht hebt. En kijk jij ook zo uit naar je eerste kopje koffie van de dag? Ook dat is een gewoonte.

Gewoonten die je liever niet hebt

Gewoonten zijn natuurlijk hartstikke handig. Zo hoef je niet overal over na te denken, want dat kost ontzettend veel energie. Maar ja, er zijn natuurlijk ook gewoonten die je liever niet hebt. Je weet van jezelf waarschijnlijk wel of jij een gewoonte hebt, die je zou wel zou willen afleren. Denk maar eens aan die reep chocola die in het keukenkastje ligt te wachten en die op is, voordat je het weet. En weet jij eigenlijk hoe veel keer per dag je iets in je mond stopt? Eet je netjes drie keer per dag en misschien nog iets tussendoor of duik je iedere keer dat je in de keuken komt de koelkast in?

Gewoonten kunnen erg hardnekkig zijn en moeilijk te veranderen. Als je aan de slag wilt gaan met deze gewoontes, dan moet je ze wel herkennen.

Bewustworden is de eerste stap

Een belagrijke eerste stap naar het veranderen van gewoontes is je bewust maken van het onderbewuste. Een effectieven manier is om een week lang een dagboekje bij te houden. Op deze manier wordt je je bewust van wat je zoal doet en hoe vaak je eet. Wat je in zo’n dagboek noteert?

  • De gewoonte (bijvoorbeeld wat je eet)
  • De aanleiding (Waarom eet je? Omdat het tijd is voor koffie, of omdat je in de keuken bent? etc)
  • Met wie ben je?
  • Hoe voel je je?
  • Wat deed je?

Stoppen met een gewoonte

Nu je weet hoe jouw gewoontes er uit zien kan je aan de slag met de volgende stap: veranderen. En, ik zeg niet dat veranderen makkelijk is. Het kost energie en bij stress val je makkelijk terug in oude patronen. Over het algemeen is het makkelijker om een nieuwe gewoonte aan te leren, dan te stoppen met een gewoonte.

We gaan er toch mee aan de slag. Wat zou een volgende stap voor je kunnen zijn? Met welke gedraging of gewoonte ga jij beginnen? Er zijn verschillende manieren om te stoppen met een gewoonte en één daarvan is de trigger te vermijden of veranderen. Wat is de aanleiding of trigger van jouw gewoonte? Probeer je omgeving anders in te richten zodat je niet in de verleiding komt. Met andere woorden: koop die chocolade reep niet. Je kan er ook voor zorgen dat moeilijker wordt om bij de reep chocola te komen. Je legt hem bijvoorbeeld ergens bovenin een kast neer, waar je niet bij kunt komen. Behalve wanneer je de trap pakt, die in de schuur staat.

Wat ga jij doen om minder vaak iets in je mond te stoppen? 

Tips

Bronnen

  • Gewoonte. (z.d.). In Van Dale Online (gratis woordenboek)
Tags:
Geen reactie's

Geef een reactie