Wat maakt waarden belangrijk voor het halen van doelen?

Hoe werkt het?

  1. Een doel is een concrete actie met een eindpunt. (bijvoorbeeld: Ik wil een boek schrijven).
  2. Motivatie is de wil om je doel te bereiken.
  3. Achter een doel schuilt altijd een waarde!

Wat is een waarde?

Een waarde gaat over datgene wat wenselijk is. Iedereen heeft een ander rijtje waarden die hij belangrijk vindt. Voorbeelden van waarden zijn: genieten, zelfontplooiing, gezondheid, macht en vriendschap. Veel mensen zijn zich niet bewust van de waarden achter hun doelen: Een auteur kan diverse redenen hebben om een boek te schrijven zoals;

  • kennis overbrengen
  • erkenning krijgen
  • een uitdaging aangaan
  • creativiteit ontplooien
  • innerlijke rust

De waarde achter een doel

De waarde(n) achter een doel bepalen is heel belangrijk, omdat het je helpt je doelen te kiezen en te halen. Hier gaat het vaak mis in de therapie (zowel in de gesprekken met zorgverleners als in online applicaties), omdat de waarden achter de doelen onvoldoende in kaart zijn gebracht.

DIT IS EEN BELANGRIJKE SLEUTEL VOOR THERAPIETROUW

De waarden achter de doelen zijn bepalend voor de motivatie. Als de waarden achter de doelen onduidelijk blijven kunnen pogingen doelen te halen makkelijker stranden… Mensen kunnen doelen nastreven die niet overeenstemmen met hun waarde. Dit brengt hen in een conflict met zichzelf. Het bepalen van je waarden kan je ook helpen in zien waarom je sommige doelen wel denkt na te streven maar nooit haalt. Als je weet wat jouw waarden zijn kan je beter kiezen wat bij je past. Zo voorkom je dat je dingen doet die in druisen tegen jouw waarden en die je doet omdat (je denkt dat) ‘het van je verwacht wordt’.

Voorbeeld 1

Bijvoorbeeld altijd bezig zijn met afvallen, terwijl voor jou genieten een hogere ‘waarde’ heeft dan gezondheid of ijdelheid.

Voorbeeld 2

Mensen willen niet per se gezond eten?  Ze willen hun kleinkind zien opgroeien, weer van eten kunnen genieten bij gebitsklachten) of zich fitter voelen. En het middel om dat te bereiken is o.a. gezond eten. SMART doelen om dit te behalen zijn bijvoorbeeld: Een kleine portie eten bij het avondeten en maximaal 4 x per dag iets eten.

Een voorbeeld:

Er wordt je een promotie op werk aangeboden. Mogelijke voordelen van een promotie zijn: status, macht, erkenning, succes en onafhankelijkheid. Komen deze overeen met de waarden die je nastreeft. Er zitten mogelijk ook nadelen aan een promotie die indruisen tegen jouw waarden. Denk aan langere werkdagen (minder ontspanning), meer werkdruk (minder innerlijke rust) en minder tijd voor zelfontplooiing. Als je weet wat je met je leven wilt is het eenvoudiger richting te geven aan je leven op de lange en korte termijn. Dit maakt het ook makkelijker om gedragsverandering vol te houden. Onbewust kunnen we van onze waarden vervreemden. Dit kan je ziek maken. Het is belangrijk om hierbij stil te staan. Dit helpt je realiseren waarom je dingen doet en geeft ruimte voor verandering.

Hoe bepaal je een waarde achter een doel? Dit is de vraag die je aan jezelf maar ook aan je cliënt moet stellen. Wat wil ik met dit doel in mijn leven bereiken?

Geen reactie's

Geef een reactie