Zink voor gezonde slijmvliezen en een gezonde mond

Zink is één van de belangrijkste mineralen binnen de gezondheid van de mens, want na ijzer is zink het mineraal dat nodig is voor groei en overleving. Het gehalte in het lichaam is echter heel laag, waardoor een milde deficiëntie al een negatieve invloed op je kan hebben. Zou zink ook nodig zijn voor gezonde slijmvliezen en een gezonde mond?

De functie van zink in het lichaam

Zink is een essentieel mineraal, wat wil zeggen dat het uit je voeding moet komen. In principe bevatten al je lichaamscellen zink, maar de hoogste concentratie vindt je in spieren en botten. Zink ondersteunt de werking van wel honderden processen en het is een belangrijke co-factor voor wel driehonderd enzymen. Het speelt ook een rol binnen het immuunsysteem, dus zink is nodig om je gezond te houden.

Wat is de relatie met de mond

Hebben we zink dan ook nodig voor een gezonde mond? Ja, natuurlijk! Het is van essentieel belang voor een groot aantal enzymen in het lichaam. Een enzym kan een specifieke reactie laten verlopen. Je hebt het nodig om te kunnen ruiken en proeven. En in een studie bij ouderen werd een verminderde zinkspiegel geassocieerd met een verlaagde smaakgewaarwording voor zout en zuur.

Naast dat je zink nodig hebt om te kunnen proeven is het als bouwstof ook van belang voor de opbouw van eiwitten en dus de slijmvliezen in je mond. Wordt je behandeld voor parodontitis? Voor weefselherstel en wondgenezing is er voldoende zink nodig, dus check je voeding eens goed.

Een andere functie van zink is die binnen het immuunsysteem. Een zinkgebrek veroorzaakt dan ook nadelige effecten op het immuunsysteem, zoals een verhoogde gevoeligheid voor infecties. En om je mond gezond te houden is het belangrijk dat het immuunsysteem juist goed functioneert. Ook als je wordt behandeld bij de mondhygiënist is een goed werkend immuunsysteem van essentieel belang om het tandvlees te genezen.

Heb jij een zinktekort?

Vrijwel alle organen worden beïnvloed door zinkgebrek. Een ernstig zinktekort komt gelukkig zelden voor. Toch zijn er een aantal factoren die voor een mild zinktekort kunnen zorgen en dit heeft invloed op je algehele gezondheid. Een belangrijke oorzaak zijn voedingstekorten door bijvoorbeeld een streng vegetarisch (veganistisch) voedingspatroon. Een voeding zonder dierlijke producten bevat vaak veel peulvruchten en granen met fytaten, die de opname van zink kunnen belemmeren. Maar er kan ook een tekort ontstaan door langdurige stress. Een milder zinktekort is lastig te herkennen, maar let eens op de volgende symptomen:

  • Pijnlijke spieren
  • Verminderde afweer, ofwel vaak verkouden
  • Slechtere wondgenezing
  • Allergieën
  • Eczeem
  • Ogen passen zich moeilijk aan het donker aan, of nachtblindheid
  • Verminderde concentratie
  • Mogelijk ook een verminderde smaakgewaarwording

Eet voldoende zink!

In 2018 heeft de Nederlandse Gezondheidsraad de Voedingsnormen voor vitamines en mineralen voor volwassenen uitgebracht. Hieraan staat een zinkaanbeveling voor vrouwen van 7 mg/dag en voor mannen van 9 mg/dag. Er wordt echter geen rekening gehouden met het effect van fytaten op de opname. Terwijl dat de EFSA (European Food Safety Authority) aangeeft dat de zinkbehoefte van volwassenen onder andere afhankelijk is van de fytaat hoeveelheid in de voeding en het lichaamsgewicht en geslacht van de persoon. Daarnaast wordt er in de Amerikaanse en Australische aanbevelingen geadviseerd om 50% meer zink te gebruiken als dit alleen komt uit plantaardige producten.

De best bronnen van zink zijn de dierlijke eiwitten, omdat je hier de grootste hoeveelheden in vindt. Goede bronnen van zink zijn schaal- en schelpdieren, met name oesters. Een biefstuk, ei, krab en oesters bevatten per 100 gram respectievelijk 4 mg, 1,56 mg, 5,7 mg en 59,2 mg zink. Terwijl dat plantaardige voedingsmiddelen relatief weinig zink bevatten. De hoeveelheid zink in groenten is afhankelijk van de grond waar ze in groeiden.

Leestip

Bronnen
Geen reactie's

Geef een reactie