Zo wordt stoppen met roken makkelijker

Stoppen met roken. Het is één van de goede voornemens waar menigeen het nieuwe jaar mee start. Maar waarom zou je wachten tot 1 januari als je ook nu kunt stoppen? Misschien is het nu wel het juiste moment, want het is ten slotte stoptober. Ben jij er klaar voor? Maak voordat je begint wel een plan, want een goede voorbereiding is het halve werk. 

Wat is jouw reden om te roken?

Je moet sterk in je schoenen staan om te stoppen met roken, want het is moeilijk om deze jarenlange gewoonte af te leren. Om het proces iets te vergemakkelijken is het verstandig om een plan te maken. Dit plan houdt rekening met moeilijke momenten en triggers, zoals stress.

Jouw persoonlijke stoppen-met-roken plan begint met een mooi notitieboekje. Heb je nog een mooi exemplaar liggen? Noteer hierin het antwoord op de eerste vraag: Waarom rook je? Dit is waarschijnlijk erg confronterend, maar essentieel om jouw plan helder te krijgen.

Waarom wil je stoppen met roken?

De volgende stap is om in je notitieboekje op te schrijven wat voor jou de redenen zijn om te stoppen met roken. Denk hierbij aan:

  1. Je gezondheid. Denk aan alle risico’s die er zijn voor onder andere je longen, hart en huid. Of je slechte conditie, infecties en slechtere wondgenezing. Stoppen met roken kan er voor zorgen dat je langer leeft en minder kans hebt op ziektes
  2. Meer energie. Wat zou je er van zeggen eens niet buiten adem boven aan de trap te komen. Of misschien wil je wel meedoen met een sportwedstrijd
  3. Je financiën. Je hebt een wekelijkse kostenpost minder als je stopt met roken. Wat zou je met het geld willen doen dat je iedere maand extra over houdt? Een mooie bos bloemen, lekker uit eten of een weekendje weg?

De nadelen van roken voor het gebit

Waarschijnlijk hoef ik je niet te vertellen dat roken niet goed is voor de gezondheid. Behalve de algehele gezondheid hebben ook je huid en de mondgezondheid te lijden onder deze gewoonte. Dit komt onder andere omdat roken zorgt voor de vorming van vrije radicalen. Het probleem van vrije radicalen is dat ze onze cellen beschadigen. Dat onze huid ouder en minder elastisch wordt is een gevolg van schade door vrije radicalen. Anti-oxidanten, zoals vitamine C, kunnen vrije radicalen ongedaan maken.  Vitamine C is niet alleen een anti-oxidant, maar het heeft nog veel meer functies in het lichaam. Het is bijvoorbeeld nodig voor een goede weerstand. Dat de afweer bij rokers verminderd, is onder andere het gevolg van een tekort aan vitamine C. Hierdoor wordt de kans op infecties, zoals parodontitis, groter en een goed herstel van deze chronische ontsteking neemt af.

Tabaksrook bevat de verslavende stof nicotine, waardoor stoppen met roken moeilijk is. Deze stof activeert ook het adrenaline-systeem. Dit systeem zit gekoppeld aan het stress systeem, hierdoor brengt roken het lichaam in een permanente staat van stress brengt. Een meetbaar voorbeeld van de activering van het stress systeem is de verhoging van je hartslag. Daarnaast heeft de activatie van het stress systeem een verandering van de speeksel productie tot gevolg. Dat wil zeggen dat je minder en ander speeksel produceert als je rookt.  Speeksel heeft onder andere een reinigende functie voor het gebit. Als deze reinigende functie afneemt ontstaat er sneller tandsteen, gingivitis, parodontitis en halitose.

De volgende stap

We zijn nog niet klaar met het stoppen met roken plan. Denk eens na over de volgende vragen en noteer de antwoorden weer in je boekje.

  • Wat zijn de voordelen van het roken voor je?
  • Wat zijn de nadelen van het roken?
  • Waarschijnlijk vind je het moeilijk om te stoppen met roken. Wat verwacht je dat de nadelen van het stoppen met roken zijn? Om het proces realistisch te houden is het goed om ook de obstakels in kaart te brengen. Schrijf achter ieder obstakel hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Je kunt hiervoor onderstaand schema gebruiken
Actie Aanleiding Gewenste alternatief
Roken Stress Wandelen
Roken Stress ?
  • Als laatste noteer je nog wat de voordelen voor je zullen zijn als je stopt met roken

Nu is jouw plan compleet en kan je aan de slag. Heel veel succes!

Wil je niet stoppen met roken, maar zou je wel iets willen veranderen in je leven? Dit plan kan ook jij gebruiken om jouw persoonlijke doelen te behalen!

Lees ook: 5 tips om goede voornemens vol te houden

Geen reactie's

Geef een reactie